Σάββατο, 18 Απριλίου 2015

Σύναξη τ.132: Ο Ν.Μπερδιάγεφ κατά του αντισημιτισμού


http://synaxi.gr/archive/tefxos_132.php

Ένα ακόμη ενδιαφέρον τεύχος, αφιερωμένο, στην "πίστη σήμερα". Ο Στέλιος Βιρβιδάκης γράφει με θέμα "Μορφές θρησκευτικής και κοσμικής πνευματικότητας" και ο Γεώργιος Μαντζαρίδης σε ένα ιδιαίτερο πυκνό και ουσιαστικό δοκίμιο με τον τίτλο "Αυτονομία και ετερονομία στην ηθική" συγκρίνει την έννοια της αυτονομίας στον Κάντ, στον Ε.Φρόμ, στον Κ.Καστοριάδη με την θέωση  καταλήγοντας ότι "δεν είναι αλλοτρίωση της φύσεως ή της υποστάσεως του ανθρώπου αλλά καταξίωση και ολοκλήρωσή του ως δημιουργήματος "κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν" του Θεού "(σελ. 66). Σημαντικό είναι το δοκίμιο του Ν. Μπερντιάγεφ "Χριστιανισμός και αντισημιτισμός", που μετάφρασε και σχολίασε ο Δημήτρης Μπαλτάς (σελ.77-94), το οποίο είναι απαραίτητο να διαβαστεί με μεγάλη προσοχή και να κυκλοφορήσει αυτόνομα. Ο σπουδαίος Ρώσος φιλόσοφος τεκμηριώνει  την διάσταση και την σύγκρουση ανάμεσα στον χριστιανισμό και στον αντισημιτισμό. Επισημαίνει  ότι σε μια εποχή άγριου εθνικισμού  και λατρείας της ωμής βίας, τέτοιου είδους ιδεολογίες θα πρέπει να καταδικαστούν ως αιρέσεις,  γεγονός που όσον αφορά την Ορθοδοξία έγινε ήδη από την Σύνοδο της ΚΠόλως το 1872. Τονίζει "εάν είναι οι Εβραίοι που απέρριψαν τον Χριστό, οι Εβραίοι είναι παρ' όλα αυτά και οι πρώτοι που τον ακολούθησαν. Ποιοί ήταν οι Απόστολοι, που αποτέλεσαν την πρώτη χριστιανική κοινότητα; Δεν είναι μέλη της φυλής των Εβραίων;"(σελ.88). Θεωρεί  μάλιστα  πως η "ιδέα της κοινωνικής δικαιοσύνης εισήχθη στην ανθρώπινη συνείδηση κυρίως από τον Ιουδαϊσμό. Οι αρχαίοι Εβραίοι προφήτες ήταν οι πρώτοι που απαίτησαν την αλήθεια και την ισότητα στις κοινωνικές σχέσεις, οι πρώτοι που ασπάστηκαν τον καλό σκοπό της βοήθειας προς τους ταπεινούς και τους καταφρονεμένους"(σελ.89). Ο Ν.Μπερντιάγεφ, ένας στοχαστής, που χαίρει μεγάλης εκτίμησης, ιδιαίτερα ανάμεσα στους χριστιανούς, μπορεί να πείσει ευρύτερα ότι μια ιδεολογία που επιδιώκει τον διωγμό των Εβραίων, εξαιτίας της καταγωγής τους, είναι σε βαθιά σύγκρουση  με τον Χριστιανισμό, ενώ δεν πρέπει η εύλογη κριτική σε κάποιες πρακτικές του ισραηλινού κράτους-όπως οι επιθέσεις σε αμάχους και ο αποκλεισμός της Γάζας-, να χρησιμοποιείται ως κάλυμμα μιας τέτοιου είδους απάνθρωπης ιδεολογίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου