Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2011

Η ανάδυση της εναλλακτικής οικονομίας και του κοινοτισμού - ένα θετικό παρεπόμενο της κρίσης





Εκδηλώσεις και άρθρα που μαρτυρούν την ανάδυση της εναλλακτικής οικονομίας και του κοινοτισμού ως απάντηση στη κρίση


Την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου στις 19:00, στα γραφεία του περιοδικού Άρδην στην Αθήνα και στις 19:30 στον εναλλακτικό χώρο πολιτικής και πολιτισμού του περιοδικού Άρδην στη Θεσσαλονίκη, οι νέοι/ες του Άρδην διοργάνωσαν ανοιχτή προβολή και συζήτηση με θέμα την εναλλακτική οικονομία, τους συνεταιρισμούς και τα δίκτυα οικονομικής αλληλεγγύης.Προβλήθηκε η ταινία «Φόρος τιμής στην Καταλονία IΙ».
Τα γραφεία του περιοδικού Άρδην στην Αθήνα, βρίσκονται Θεμιστοκλέους 37, Εξάρχεια. Για πληροφορίες μπορείτε να τηλεφωνείτε στο 2103826319 και μέσω email : perardin@gmail.com

Ο εναλλακτικός χώρος πολιτικής και πολιτισμού του περιοδικού Άρδην, βρίσκεται στη Βαλαωρίτου 1 & Δωδεκανήσου γωνία στον 8ο όροφο. Για πληροφορίες μπορείτε να τηλεφωνείτε στο 2310 543751 και μέσω email: ardinthess@gmail.com.

Δύο λόγια τώρα για την ταινία.

«Σε ένα κόσμο που αλλάζει ραγδαία, μια άλλη κοινωνία (αυτο)οργανώνεται.»

Απέναντι στην δικτατορία των ιδιωτικών τραπεζών και των νεοφιλελεύθερων αγορών, οι τοπικές κοινωνίες παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους, οργανώνουν δημιουργικές αντιστάσεις από τα κάτω και μια άλλη οικονομία που δεν στηρίζεται στα χρήματα και το κέρδος. Επαναπροσδιορίζουν τις ανάγκες τους, μειώνουν τη κατανάλωση, αυτοδιαχειρίζονται την τροφή και την ενέργειά τους, τοπικοποιούν την παραγωγή, συναλλάσσονται χωρίς μεσάζοντες και συνδιαμορφώνουν ένα άλλο κόσμο, εδώ και τώρα.

Στην Καταλονία, τα τελευταία χρόνια και σαν απάντηση στην συνεχιζόμενη οικονομική- κοινωνική- περιβαλλοντική κρίση, έχουν αναπτυχθεί, σα τα μανιτάρια, κινήματα και πρωτοβουλίες πολιτών με στόχο την επανάκτηση της ζωής, των κοινών αγαθών, του ελεύθερου δημιουργικού χρόνου και των παραγωγικών διαδικασιών.

Τοπικά ανταλλακτικά δίκτυα χωρίς χρήματα, συνεταιρισμοί παραγωγών-καταναλωτών, αγροτικές κολεκτίβες και οικοκοινότητες, αστικοί αυτοδιαχειριζόμενοι κήποι, καταλήψεις και κοινόχρηστα οικήματα, ηθικές τράπεζες, εναλλακτικά νομίσματα και τράπεζες χρόνου, συνθέτουν ένα πολύμορφο μωσαϊκό και κάνουν πράξη τη θεωρία της απο-ανάπτυξης.

Το ντοκιμαντέρ “Φόρος τιμής στην Καταλονία ΙΙ” είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς ακαδημαϊκής έρευνας. Είναι ουσιαστικά μια ιστορία που περιγράφει πολλές ιστορίες μετασχηματισμού και αποκέντρωσης της κοινωνίας, και της οικονομίας, μέσα σε ένα πιο δίκαιο, βιώσιμο και αλληλέγγυο πλαίσιο. Χιλιάδες άνθρωποι κάθε μέρα, εδώ και τώρα, δημιουργούν κοινωνικά δίκτυα ασφαλείας από τα κάτω, που ξεπερνούν τα στενά όρια της ατομικότητας, της ιεραρχίας και του εξουσιαστικού ελέγχου.

Η ομάδα του εργαστηρίου IN3 που το δημιούργησε, με επικεφαλής τον διεθνούς φήμης κοινωνιολόγο Manuel Castells του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, διερεύνησαν σε βάθος νέες οικονομικές κουλτούρες, νέες μορφές διαβίωσης, διαμόρφωσης της ποιότητας ζωής και κοινωνικής οργάνωσης. Μελέτησαν τις κοινωνικές επιπτώσεις οικονομικών μοντέλων που δεν ακολουθούν τις επιταγές των ελεύθερων αγορών, που προτεραιότητα είναι το κέρδος, αλλά έχουν σαν γνώμονα τις ανάγκες αντί για τις επιθυμίες του κάθε ατόμου.


Καληνύχτα ευρώ, καλημέρα ΤΕΜ, ΕΜΡΟ και οβολέ...
Η κρίση γεννά νέους τρόπους απόκτησης προϊόντων και υπηρεσιών, οι οποίοι ξεπερνούν τις παραδοσιακές εγχρήματες συναλλαγές. Σύμφωνα με τους New York Times, οι Ελληνες ηγούνται του κινήματος.
"Η" 8/10

του Bασίλη Σ. KανέλληKαταργήθηκε το ευρώ; Kαλώς ήρθε το EMPO, το TEM και ο... οβολός. Όχι, δεν βγήκαμε από τη ζώνη του ευρώ. Eίναι, όμως, αυτό το σύνθημα στα δίκτυα ανταλλαγής προϊόντων και υπηρεσιών τα οποία χρησιμοποιούν εναλλακτικά νομίσματα. Δεν πρόκειται για πραγματικά νομίσματα που τυπώνονται στο Nομισματοκοπείο, αλλά για μια άυλη μορφή, για ένα... ηλεκτρονικό νόμισμα καθένα από τα οποία έχει ίση αξία με το ευρώ. Πρόκειται για μια ιδέα που έχει αρχίσει να εξαπλώνεται στην Eλλάδα αντιγράφοντας πρωτότυπες ιδέες δικτύων που λειτουργούν εδώ και χρόνια στο εξωτερικό και που βασίζονται σε συναλλαγές οι οποίες πληρώνονται με εναλλακτικά νομίσματα. Nα είναι, άραγε, το μέλλον στις συναλλαγές; H οικονομική κρίση γέννησε και στην Eλλάδα ένα... κίνημα κοινωνικής αλληλεγγύης το οποίο υποστηρίζει τη φιλοσοφία: «Φτωχός δεν είναι αυτός που δεν έχει χρήματα, αλλά όποιος δεν έχει τίποτε να ανταλλάξει».
Επιστροφή στο παρελθόν
Tο φαινόμενο αυτό έγινε θέμα στους New York Times την περασμένη εβδομάδα με τίτλο: «Xτυπημένοι από την οικονομική κρίση, οι Eλληνες επιστρέφουν στα δίκτυα ανταλλαγής». Σαν να επέστρεψαν οι άνθρωποι χιλιάδες χρόνια πίσω, όταν δεν υπήρχαν νομίσματα και γίνονταν ανταλλαγές προϊόντων στο πλαίσιο πάντα ενός κλίματος αλληλεγγύης και εμπιστοσύνης ότι ο ένας δεν θα εκμεταλλευτεί την έλλειψη του άλλου. Eτσι και τώρα, σε διάφορες περιοχές της Eλλάδας εμφανίζονται εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών με χρήση του λεγόμενου κοινωνικού νομίσματος.
Tι είναι αυτό; Eίναι ένα άυλο νόμισμα που καταγράφεται μόνο ηλεκτρονικά και με το οποίο κάποιος μπορεί να παρέχει υπηρεσίες, να αγοράζει προϊόντα ή να πουλά τα δικά της χωρίς να έχει ανάγκη από το ευρώ. Στο Bόλο έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο ανθρώπων που συναλλάσσονται μ' αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιώντας ως νόμισμα την TEM ή Tοπική Eναλλακτική Mονάδα. Περισσότερα από 500 άτομα συμμετέχουν σ' αυτή την πρωτοβουλία αγοράζοντας ή πουλώντας υπηρεσίες και προϊόντα χωρίς να δίνουν ή να παίρνουν εξ ολοκλήρου ευρώ.
Για παράδειγμα ένας μηχανικός αυτοκινήτων επισκευάζει το I.X. κάποιου και πληρώνεται (για όλο το ποσό ή μέρος της αμοιβής του) με TEM, οι οποίες πιστώνονται ηλεκτρονικά σ' αυτόν. Mε το «νόμισμα» αυτό μπορεί να αγοράσει... πατάτες ή τομάτες από αγρότη που κι αυτός είναι στο δίκτυο. O αγρότης παίρνει TEM τις οποίες εξαργυρώνει με κάποιο άλλο προϊόν, π.χ. με τις υπηρεσίες ενός υδραυλικού.Mπορεί, όμως, κάποιο κατάστημα ή επαγγελματίας να πληρωθεί σε ευρώ και να δεχθεί και TEM, την αξία π.χ. μιας έκπτωσης που θα έκανε. Συμβάλλει έτσι στην αναθέρμανση της αγοράς, τη μερική απεμπλοκή από τα ευρώ (που δεν υπάρχουν λόγω της οικονομικής κρίσης) και στη στήριξη των ανέργων. Διότι κάποιος χωρίς δουλειά που είναι στο δίκτυο, μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του και να πληρωθεί με το εναλλακτικό νόμισμα το οποίο θα εξαργυρώσει σε άλλα προϊόντα.
Αλληλοβοήθεια
Aντίστοιχα εναλλακτικά δίκτυα έχουν δημιουργηθεί και στην Kομοτηνή όπου χρησιμοποιείται το EMPO ή Eναλλακτική Mονάδα Pοδόπης αλλά και στην Πελοπόννησο, όπου μια ομάδα έφτιαξε τον «Oβολό» με τον οποίο επιχειρήσεις ή πολίτες που είναι στο δίκτυο μπορούν να κάνουν συναλλαγές χωρίς το ευρώ.
Στη Pοδόπη οι «οπαδοί» του EMPO μπορούν να συναλλάσσονται παράλληλα με το ευρώ, δηλαδή να πληρώνουν και με το επίσημο νόμισμα και με το άυλο. Eτσι, μια επιχείρηση μπορεί με τα ευρώ να εξυπηρετεί τις πάγιες ανάγκες του (ενοίκιο, ΦΠA κ.λπ.) και να συμμετέχει στο δίκτυο αλληλοβοήθειας. Στην Πάτρα, το κοινωνικό νόμισμα είναι ο οβολός (προς τιμήν του νομίσματος στην αρχαιότητα) με τα μέλη του δικτύου να είναι γιατροί, κηπουροί, δάσκαλοι, επιχειρηματίες, υδραυλικοί κ.λπ. Πώς λειτουργεί το δίκτυο;
Kάθε νέο μέλος αποκτά αυτόματα έναν νέο λογαριασμό για την αποταμίευση των οβολών, δηλαδή του κεφαλαίου του. Aπό την στιγμή που κάποιος έχει στη διάθεσή του οβολούς, έχει τη δυνατότητα να αγοράσει και να πουλήσει προϊόντα και υπηρεσίες από οποιοδήποτε άλλο μέλος, ακριβώς όπως θα πραγματοποιούσε τις αγορές του με ευρώ.
Όταν τα μέλη πωλούν αγαθά ή υπηρεσίες κερδίζουν οβολούς, και οι λογαριασμοί τους πιστώνονται. Όταν τα μέλη δεν έχουν χρήματα και θέλουν να αγοράσουν αγαθά ή υπηρεσίες ξοδεύουν οβολούς, και οι λογαριασμοί τους χρεώνονται. Όταν το σύστημα επεκταθεί θα λειτουργεί με κάρτες χρέωσης-πίστωσης οβολών, με οβολούς σε έντυπη μορφή και με χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Tο δίκτυο ιδρύθηκε το 2009, έχει περισσότερα από 500 μέλη και έχει πάνω από 100 συναλλαγές την εβδομάδα. Πάντως, σύμφωνα με τους New York Times, υπάρχουν στην Eλλάδα από το 1995 τέτοια δίκτυα ανταλλαγής, ιδίως μεταξύ αγροτών. Για παράδειγμα, υπάρχει η εναλλακτική κοινότητα «Πελίτη» και οι βασικοί του στόχοι είναι η συλλογή, διατήρηση και διάδοση των ντόπιων σπόρων και ποικιλιών, η ανταλλαγή αγαθών και υπηρεσιών χωρίς τη μεσολάβηση του χρήματος, η δημιουργία μιας εναλλακτικής κοινότητας με κύριο άξονα τη διατήρηση των τοπικών προϊόντων. Tο δίκτυο έχει επεκταθεί σε όλη την Eλλάδα, έχει δημιουργηθεί δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών, γίνονται γιορτές και ανταλλάσσονται ντόπια προϊόντα κι όχι μόνο.
Νέες τεχνολογίες
Μέσω της κοινωνικής δικτύωσης
Yπάρχουν φυσικά και οι ερασιτεχνικές προσπάθειες για συναλλαγές χωρίς τη μεσολάβηση του ευρώ. Tον τελευταίο χρόνο π.χ. διοργανώνονται bazaar ανταλλαγής ρούχων, υποδημάτων, παιχνιδιών, όπου ο κόσμος συγκεντρώνει εκατοντάδες προϊόντα και τα ανταλλάσσει με άλλα, σε μια διαπραγμάτευση που γίνεται εκείνη την ώρα και χωρίς να μεσολαβούν χρήματα.
Eπίσης, με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter) γίνονται πολλές φορές προσπάθειες για... ανταλλαγή μεταφοράς στο κέντρο της Aθήνας, όταν γίνονται απεργίες στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Tο λεγόμενο «car-pooling», έχει πάρει διαστάσεις και μαζικοποιείται για λόγους οικονομικούς. Δηλαδή γνωστοί, γείτονες κι όχι μόνο αναζητούν ανθρώπους που θα κατέβουν με το αυτοκίνητό τους στο κέντρο ή σε άλλο σημείο της πόλης και τους ζητούν να συνταξιδέψουν και να μοιραστούν τη βενζίνη ή με ατην παροχή ίδιας υπηρεσίας μια άλλη μέρα. Mάλιστα, έχει δημιουργηθεί και η ιστοσελίδα carpooling.gr στην οποία κάποιος μπορεί να προσφέρει ή να ζητήσει ταξίδι για συγκεκριμένο προορισμό ώστε να μοιραστούν πολλοί τα έξοδα.
Mια άλλη μορφή ανταλλαγής χωρίς ευρώ είναι οι προσφορές που κάνουν τελευταία τα πρατήρια βενζίνης. Ως ανταμοιβή στους πελάτες της προσφέρουν κουπόνια εκπτώσεων σε διάφορες υπηρεσίες (καταστήματα ρούχων, υποδημάτων, παιδότοπους κ.λπ.) ή ακόμη και εκπτώσεις σε εστιατόρια που εντάσσονται στο συγκεκριμένο δίκτυο. Tέλος, τον τελευταίο καιρό έχουν αυξηθεί οι αγγελίες για ανταλλαγή προϊόντων όπως ακριβά αυτοκίνητα με άλλα, μοτοσικλέτες διαφορετικής μάρκας ή κυβισμού ή το εντυπωσιακότερο ζητούνται σπίτια ή οικόπεδα σε αντάλλαγμα άλλα ακίνητα. Πιο συνηθισμένη η προσπάθεια ανταλλαγής ακινήτων της επαρχίας με άλλα στην Aθήνα ή I.X. μεγάλης αξίας με κάποιο διαμέρισμα.

Από την ΗΜΕΡΗΣΙΑ 8.10.2011 http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12333&subid=2&pubid=112275316

Ούτε δραχµή, ούτε ευρώ, επιστροφή στον οβολό!

ΠΟΝΤΙΚΙ ¨8.7.11Ρεπορτάζ: Βάλια Μπαζού
Για ορισµένους πολίτες της χώρας το δίληµµα «µνηµόνιο: ευρώ ή επιστροφή στη δραχµή» είναι τελείως ψευδεπίγραφο και µάλιστα το αποδεικνύουν στην πράξη!

Γιατί η απάντησή τους στα τετελεσµένα της κρίσης είναι η αυτοοργάνωση, η δηµιουργία δικτύων αλληλοβοήθειας και η υιοθέτηση νέων «νοµισµάτων», των λεγόμενων «κοινωνικών νοµισµάτων», όπως είναι η Τοπική Εναλλακτική Μονάδα (ΤΕΜ) στη Μαγνησία και ο Οβολός στην Πάτρα, «νοµίσµατα» µε τα οποία πωλούν και αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες.

Την ίδια ώρα άλλες ομάδες πολιτών δίνουν νέο νόηµα στην έννοια του συνεταιρισμού προωθώντας συλλογικές βιολογικές καλλιέργειες - όπως στη Θεσσαλονίκη η ΠΕΡΚΑ (Περιαστικές Καλλιέργειες) και η ΣΠΑΜΕ (Συνεταιριστική Παράκαµψη Μεσαζόντων) - αναδεικνύοντας τοπικά και βιολογικά προϊόντα µμέσα από τον εξοβελισμό των µεσαζόντων.

Κοινή συνισταμένη όλων των κινήσεων είναι η ανάπτυξη ενός δικτύου κοινωνικής προσφοράς και προστασίας, η ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεγγύης, η υιοθέτηση των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας των φυσικών πόρων.

Το «νόµισµα» ΤΕΜ

Η μονάδα ΤΕΜ, αν και χρησιμοποιείται για αγορές και πωλήσεις, δεν τυπώνεται, δεν «κόβεται» σε κέρματα και δεν αλλάζει χέρια. Είναι ένα «νόµισµα» - συμφωνία κυρίων και κυριών, που αποφάσισαν να το υιοθετήσουν σε µια προσπάθεια, όπως επισημαίνει το ∆ίκτυο Ανταλλαγών και Αλληλεγγύης Μαγνησίας (www.tem-magnisia.gr), «αλληλοϋποστήριξης των µελών του µε ευρύτερα οφέλη, για την τοπική κοινωνία και οικονομία, µμέσα από την ανάπτυξη ενός συστήματος αμοιβαίας προσφοράς και ζήτησης που καλύπτει ανάγκες, οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν µε πληρωμές σε ευρώ».

Το νέο «νόµισµα» βρίσκεται στην «κυκλοφορία» τους τελευταίους επτά µμήνες στον νοµό Μαγνησίας και ήδη το έχουν υιοθετήσει περισσότεροι από 700 πολίτες. Θεωρητικά η αξία µιας ΤΕΜ είναι ίση µε 1 ευρώ και αντιπροσωπεύει την αξία των ανταλλαγών που πραγματοποιούν τα µέλη του ∆ικτύου.

Για τη συµµετοχή ενός πολίτη στην «κοινότητα» της ΤΕΜ απαιτείται µόνον η φωτοτυπία της αστυνομικής του ταυτότητας για να ενταχθεί στο ∆ίκτυο. Αυτομάτως ο «λογαριασμός» του πιστώνεται µε 300 ΤΕΜ και αμέσως µμπορεί να αρχίσει να αγοράζει προϊόντα ή να επωφελείται από τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα υπόλοιπα µέλη. Ο «λογαριασµός» του κάθε µέλους και οι συναλλαγές καταγράφονται σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Όπως επισημαίνεται στην ιστοσελίδα του ∆ικτύου, «µε τη συµµετοχή του στο ∆ίκτυο ένα φυσικό πρόσωπο ή µια επιχείρηση µπορεί να προσφέρει εργασία, προϊόντα ή υπηρεσίες για τις οποίες θα αμειφθεί µε µονάδες ΤΕΜ, πιστώνοντας έτσι τον λογαριασμό του. Η πίστωση σε µονάδες ΤΕΜ στην πράξη σημαίνει ότι κάποιος έχει τη δυνατότητα, πάντα µέσα στα όρια του συγκεκριμένου ∆ικτύου, να αναζητήσει µε τη σειρά του υπηρεσίες ή προϊόντα που υπάρχουν διαθέσιμα από άλλα µέλη του ∆ικτύου και να τα ‘‘πληρώσει’’ µε μονάδες ΤΕΜ». Με απλά λόγια, εάν κάποιος ψάχνει ηλεκτρολόγο µπορεί να βρει µέσω του ∆ικτύου και να τον πληρώσει, για παράδειγµα, για την εργασία του µε 50 ΤΕΜ. Αντίστοιχα εάν ένας ηλεκτρολόγος ψάχνει καθηγητή Αγγλικών µπορεί να βρει µέσω του ∆ικτύου και να τον πληρώνει από τον «λογαριασµό» του σε ΤΕΜ.

Οι εµπνευστές του «νοµίσµατος» έχουν φροντίσει και για τον κίνδυνο συσσώρευσης µονάδων ΤΕΜ και για τυχόν απάτες. Έτσι, «το ίδιο το σύστηµα βάζει φραγµό στη συσσώρευση. Για να αποκτήσουν ΤΕΜ τα µέλη του ∆ικτύου χρειάζεται να ξεκινήσουν µια συναλλαγή και να είναι διαθέσιµοι να προσφέρουν υπηρεσίες ή προϊόντα για αξιοποίηση από τα άλλα µέλη του ∆ικτύου». Στο ερώτηµα πώς εξασφαλίζεται το σύστηµα από απάτες, οι ίδιοι απαντούν:

- Κάθε µέλος µπορεί να ανοίξει έναν και µόνο λογαριασµό.

- Κάθε µέλος θα έχει ένα όριο χρεωστικού λογαριασµού κλιµακωτά που θα ξεκινάει από τα 300 ΤΕΜ και θα αυξάνεται ανάλογα µε τον χρόνο παραµονής στο ∆ίκτυο, τις συναλλαγές που πραγµατοποιεί και την αξιολόγηση των συναλλαγών του από τα άλλα µέλη του ∆ικτύου.

- Οι λογαριασµοί είναι ανοικτοί σε όλα τα µέλη και κάθε συναλλασσόµενος µπορεί να δει τους λογαριασµούς αυτών µε τους οποίους θέλει να έχει συναλλαγή.

- Ύστερα από κάθε συναλλαγή, παράλληλα µε τη διαδικασία πίστωσης του λογαριασµού ενός µέλους θα γίνεται ποιοτική αξιολόγηση από τον αποδέκτη των υπηρεσιών ή προϊόντων. Μέσω του ∆ικτύου εξυπηρετείται η ανάγκη σε µμεγάλη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών από βιβλία και είδη διατροφής, µέχρι είδη ένδυσης υπόδησης, έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές ακόµα και φάρµακα και µμουσικά όργανα. Ακόμα υπάρχει πλήθος προσφοράς υπηρεσιών από νοµικές και συµβολαιογραφικές πράξεις, επισκευές και συντηρήσεις, οικοδοµικές εργασίες, φύλαξη παιδιών και ηλικιωμένων κ.λπ. Όσον αφορά σε επιχειρηματίες και καταστήματα, οι ιδιοκτήτες που συµµετέχουν στο ∆ίκτυο προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία πληρώνονται ένα µέρος τους σε ευρώ και ένα σε µονάδες ΤΕΜ.

Οβολός, απάντηση στο ευρώ

Ιστορικά ο οβολός ήταν το πρώτο στοιχειώδες νόµισµα που λειτούργησε στη χώρα µας και έθεσε τη βάση για τη δραχµή, ενώ επίσης συχνά αναφέρεται ως ένα συµβολικό ποσό που παρατίθεται από κάποιον. Οµάδα πολιτών από την Πάτρα αποφάσισε να δώσει νέο νόηµα στην αξία του οβολού προβάλλοντάς τον ως µια νέα µορφή κοινωνικού νοµίσµατος και προτείνοντας µια άλλη λύση για την οικονοµική κρίση. Ο τρόπος λειτουργίας του οβολού µέσα από το Κέντρο Μελέτης και Τεκµηρίωσης Κοινωνικού Νοµίσµατος είχε ίδια χαρακτηριστικά µε αυτά του «νοµίσµατος» ΤΕΜ, αφού τα µέλη του ∆ικτύου αποκτούν «λογαριασμό» και μπορούν να πραγματοποιούν συναλλαγές µεταξύ τους χωρίς να επηρεάζονται από τις επιβαρύνσεις του ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της ομάδας www.ovolos. gr, «το κοινωνικό νόµισµα είναι ένα εναλλακτικό νόµισµα που εκδίδεται από κοινότητες ή δίκτυα. Μεταξύ των χρηστών του, αντικαθιστά το νόμισμα που εκδίδει το κράτος και δημιουργεί έτσι ένα μέσο συναλλαγών σε μια οικονομία που λαμβάνει χώρα ‘‘έξω’’ από την επίσημη».

Τα μέλη της ομάδας που εμπνεύστηκαν το κοινωνικό νόμισμα ξεκαθαρίζουν ότι δεν προσπαθούν να καταργήσουν το ευρώ, αφού, όπως επισημαίνουν, «αυτό είναι το επίσημο κρατικό μας νόμισμα που αδιαμφισβήτητα θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται και να χρειάζεται». Στόχος τους είναι μέσα από τη σταθερή νομισματική αξία του οβολού η προστασία των μελών του Δικτύου από τις ανατιμήσεις και την οικονομική κρίση. Όπως σημειώνουν, «με αυτό τον τρόπο, η λογική ζήτησης και προσφοράς όπως τη γνωρίζουμε δεν μεταβάλλεται, παρά μεταφέρεται σε μία σφαίρα ενδοδικτυακών συναλλαγών όπου η αξία του νομίσματος έχει ισχύ στα πλαίσια του οικονομικού δικτύου μέσα στο οποίο προστατεύεται και από το οποίο τροφοδοτείται».

ΣΠΑΜΕ

Η Συνεταιριστική Παράκαμψη Μεσαζόντων είναι ένας αστικός προμηθευτικός οργανισμός που δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Όπως οι ίδιοι εξηγούν στην ιστοσελίδα τους http://synparmes.gr, «θέλουμε να συμβάλουμε με όποιο τρόπο μπορούμε στη δημιουργία δικτύων αλληλοϋποστήριξης συνεταιριστικών προϊόντων, επιδιώκοντας τη διάθεσή τους σε συνεταιριστικά πρατήρια από τους ίδιους τους συνεταιρισμούς και παραγωγούς, παρακάμπτοντας έτσι τον ρόλο των μεσαζόντων.

Προσπαθούμε να βοηθήσουμε στην εμβάθυνση των σχέσεων συνεργασίας μεταξύ των μελών των συνεταιρισμών με τους οποίους είμαστε σε επαφή, με στόχο την οργάνωση συνεταιρισμών μικρής κλίμακας, με οριζόντια οργάνωση και οικολογικό χαρακτήρα». Στόχος του ΣΠΑΜΕ είναι να αναπτύσσει, όπως αναφέρεται στο καταστατικό του, «κάθε προβλεπόμενη και απαραίτητη εμπορικά και φορολογικά μεσολαβητική οικονομική δραστηριότητα εισαγωγής, προμήθειας, επεξεργασίας και διανομής των προϊόντων των διάφορων παραγωγικών κοινοτήτων, συνεταιρισμών ή παραγωγών, οικοτεχνών, βιοτεχνών και γενικά δημιουργών, από όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα των ασθενέστερων οικονομικά». Στην ιστοσελίδα του ΣΠΑΜΕ μπορεί να δει κανείς τα προϊόντα που προσφέρονται απευθείας από παραγωγούς και να κάνει σύγκριση των τιμών.

ΠΕΡΚΑ

Η ομάδα Αστικών και Περιαστικών Καλλιεργειών http://perka.oneirografos.net) δημιουργήθηκε τον Ιανουάριο από ανθρώπους της πόλης και όπως οι ίδιοι αναφέρουν «έχουν ως στόχο τη συλλογική καλλιέργεια λαχανικών, εποχικών φρούτων, λουλουδιών και βοτάνων σε αγρό µμέσα ή κοντά στην πόλη της Θεσσαλονίκης».

Η καλλιέργεια είναι µη κερδοσκοπική, θα καλύπτει τις ανάγκες των µελών της ομάδας καθώς και ευπαθών κοινωνικών ομάδων και θα γίνει µε βάση τις αρχές της βιολογικής, βιοδυναµικής ή φυσικής καλλιέργειας µε σεβασμό στους φυσικούς πόρους, ώστε τα τρόφιμα που θα παράγονται να είναι καθαρά, ασφαλή και ωφέλιμα για τον ανθρώπινο οργανισµό. Η καλλιέργεια της γης, όπως υπογραµµίζεται, θα γίνεται µε φυτά κυρίως προερχόµενα από παραδοσιακούς σπόρους ή ανεπτυγµένα βιολογικά, χωρίς λιπάσματα και φυτοφάρμακα, παραδοσιακά, µε τη μικρότερη δυνατή χρήση µηχανηµάτων, µε τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση νερού και άλλων φυσικών πόρων καθώς και µε φροντίδα για όσο το δυνατόν µικρότερη κατανάλωση ενέργειας για τις μετακινήσεις και τις μεταφορές.

Ο πρώτος συλλογικός λαχανόκηπος καλλιεργήθηκε στις αρχές Μαΐου σε έκταση στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσου. Τα µέλη της οµάδας έστησαν σύστηµα υδροδότησης, έφτιαξαν περίφραξη για προστασία από τα ζώα, µια µικρή αποθήκη, όργωσαν και καθάρισαν τον χώρο, φύτευσαν και τώρα περιµένουν τα πρώτα αποτελέσματα της πολύ σηµαντικής πρωτοβουλίας τους.

Στη δημιουργία Τοπικού ∆ικτύου Ανταλλαγών προσανατολίζεται και η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης για τα µέλη της. Όπως επισημαίνουν, στο ∆ίκτυο µπορεί να ενταχθεί οτιδήποτε µμπορεί κανείς να παράγει σε υλικά και υπηρεσίες χαμηλού - µμεσαίου κόστους και είναι νόµιµη η κυκλοφορία του στην αγορά, όπως για παράδειγμα βιολογικά φρούτα και λαχανικά, οικιακός εξοπλισμός και διάφορες υπηρεσίες από επισκευές και μεταφορές, προσφορά εξοχικού, μαθήματα, φύλαξη παιδιών και ηλικιωμένων.

Η εμπειρία στο εξωτερικό

Τον όρο LETS (Local Exchange Trading Systems), Τοπικά Συστήματα Εμπορικών Ανταλλαγών, εμπνεύστηκε ο Michael Linton το 1983. Το σύστημα που σχεδίασε, δηλαδή η σε τοπικό επίπεδο ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών χωρίς χρήματα, αλλά με την υιοθέτηση ενός εικονικού - κοινωνικού νομίσματος, ήταν συμπληρωματικό προς το επίσημο νόμισμα, αν και σε ορισμένες κοινότητες κάποιοι πολίτες πέτυχαν την απόλυτη «απεξάρτησή» τους από τη χρήση του νομίσματος. Δίκτυα LETS υπάρχουν από τότε σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, άλλα επιτυχημένα και άλλα όχι, αφού «κλειδί» για την υγιή και μακρόχρονη λειτουργία του συστήματος είναι η καλή οργάνωση και η μεγάλη και συνεχής συμμετοχή των πολιτών.

Η εναλλακτική - κοινωνική οικονομία είναι μια όλο και ανερχόμενη πρόταση που έχει να κάνει με τη δημιουργία σωματείων, συνεταιρισμών και συλλόγων με έμφαση στην προώθηση βιολογικών προϊόντων με ελεγμένη ποιότητα και τιμές προσιτές στους καταναλωτές.

Οι κινήσεις αυτές λειτουργούν μέσα από ομάδες πολιτών που αποφασίζουν να συνεταιριστούν για να προμηθεύονται απευθείας από παραγωγούς προϊόντα κάνοντας ειδική συμφωνία για την τιμή.

Η ανάπτυξη αυτής της εναλλακτικής μορφής οικονομίας γνωρίζει σε πολλές χώρες της Ευρώπης πολύ μεγάλη άνθιση, αφού υπολογίζεται ότι το 10% των εργαζομένων στην Ευρώπη απασχολούνται σήμερα σε διάφορους κλάδους της κοινωνικής οικονομίας.

Όπως επισημαίνει η Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης σε ειδικό ενημερωτικό φυλλάδιο που εξέδωσε, σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης υπάρχει νομικό και θεσμικό πλαίσιο για την κοινωνική οικονομία, ενώ υπολογίζονται σε 40 εκατομμύρια οι Γάλλοι και σε 60 εκατομμύρια οι Γερμανοί που είναι μέλη τέτοιων συνεταιρισμών, σωματείων, συλλόγων και δικτύων.
Απο το ΠΟΝΤΙΚΙhttp://topontiki.gr/article/19279

Σχετικές ιστοσελίδες
________________________________________
http://www.ardin.gr
http://www.ovolos.gr/

http://www.tem-magnisia.gr

http://www.emro.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου