Το έργο του Κ.Παλούκη "Οι αρχειομαρξιστές" (εκδόσεις Ασίνη, 2020,σελ. 584) είναι μια τεκμηριωμένη επιστημονική εργασία που έχει ερευνήσει επαρκώς την υπάρχουσα βιβλιογραφία και τα σχετικά ιστορικά στοιχεία. Η διαφωνία μου είναι ότι δεν επεκτείνεται στίς επιρροές των αρχειομαρξιστών στον χώρο της διανόησης που είναι αρκετές όπωςο Αιμίλιος Χουρμούζιος (συγγραφέας,διευθυντής της "Καθημερινής"), ο Β.Βαρίκας, αλλά και ο Θεοφύλακτος Παπακωνσταντίνου(στέλεχος της "Ελευθερίας" του Π.Κόκκα και στηνσυνέχεια υπουργός της δικτατορίας) και ο Σάββας Κωνσταντόπουλος (στέλεχος της "Απογευματινής" και στην συνέχεια εκδότης του "Ελεύθερου Κόσμου"). Για όλους αυτούς ο αρχειομαρξισμός ήταν έναν πρώτο σχολείο για να ακολουθήσουν στην συνέχεια την δική τους πορεία. Ενδιαφέρον είναι το επεισόδιο το οποίο αναφέρεται στο βιβλίο όπου ο Δ.Γιωτόπουλος ή και ο Γ.Βιτσώρης συναντήθηκαν με τον εξόριστο Τρότσκυ στην Κωνσταντινούπολη. Ο τελευταίος τους έθεσε το ερώτημα γιατί δεν υποστηρίζουν την ανεξαρτησία της Μακεδονίας και της Θράκης από την Ελλάδα για να συναντήσει την έντονη αντίδρασή τους. Προφανώς η θέση των αρχειομαρξιστών ήταν ρεαλιστική αφού ειδικά μετά την άφιξη των προσφύγων η κυριαρχία του ελληνικού στοιχείου ήταν αναμφισβήτητη. Ο Τρότσκυ "αμφισβητώντας τις επίσημες στατιστικές στις οποίες αναφέρθηκε ο έλληνας αρχειομαρξιστής καθώς ενδεχομένως να υποκρύπτουν τον πραγματικό αριθμό Βουλγάρων, τόνισε την υποχρέωση των κομμουνιστών να υπερασπίζονται εθνικά αιτήματα εφόσον αυτά τίθενται από τούς λαούς. Απαντώντας ο συνομιλητής του λέει ότι οι αρχειομαρξιστές υποστήριζαν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης του κυπριακού λαού και των Δωδεκανήσων, αλλά αντιθέτως η συμμαχία του ΚΚΕ με τους βούλγαρους εθνικιστές υπέσκαψε τα θεμέλιά του(σελ.357). Τίς θέσεις αυτές του Δ.Γιωτόπουλου για την ακεραιότητα της Μακεδονίας Θράκης και την αυτοδιάθεση της Κύπρου και της Δωδεκανήσου θα τις χρησιμοποιήσει ο Λ.Τρότσκυ εναντίον του, όταν θα διαφωνήσουν για άλλα θέματα(σελ.499).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου